STILLEVENS

STILLEVENS
Realisme

Het werk van Annemieke Fictoor draait om lichtgeschonden schoonheid.
Ze maakt een eigen universum, een plek waar je als kijker wilt zijn, waar je in wilt verdwijnen, want het is er mooi, vol schoonheid en uit haar voegen barstende perfectie – maar het is geen perfect universum. De objecten zijn gebutst of gebarsten, er zijn splinters af. Er is net iemand vertrokken of uitgevlogen, de dobbelstenen zijn niet allemaal goed gevallen.

Zie bijvoorbeeld het schilderij met de blauwe pruimen en de dameshandschoenen. De bijna uit hun velletje barstende pruimen vormen een gevaar voor de lelieblanke handschoenen, helemaal in combinatie met de scherpe rand van het verweerde kommetje. Wat zal er gebeuren ná het moment dat op het schilderij is vastgelegd? Waar gaat het allemaal toch heen …?

Maar het blijft mooi, want je wilt blijven kijken.

COMPOSITIE & TECHNIEK
Fijnschilderen. En soms met ‘losse toets’.
Het tekenen van de compositie is een fijne maar intensieve start van elk nieuw schilderij. Het neerzetten en arrangeren van objecten, bloemen, vruchten, de exacte positie bepalen, de lichtval, de vormen, de restruimte. Dan volgt de onderschildering, meestal opgezet in omber en titaanwit (alkyd of acryl).

Het fijnschilderen is intensief. Ik bouw het schilderij in vele lagen olieverf op, een geduldig werk. Kleuren mengen, juiste penselen gebruiken, het zoeken (soms in de verkeerde richting) naar het goede medium. Als afwisseling is het heerlijk om zo nu en dan een stilleven met losse toets te schilderen, met dikke lagen olieverf, paletmes en ‘dikke’ penselen.