STILLEVENS

STILLEVENS
Realisme

Het werk van Annemieke Fictoor draait om lichtgeschonden schoonheid.
Ze maakt een eigen universum, een plek waar je als kijker wilt zijn, waar je in wilt verdwijnen, want het is er mooi, vol schoonheid en uit haar voegen barstende perfectie – maar het is geen perfect universum. De objecten zijn gebutst of gebarsten, er zijn splinters af. Er is net iemand vertrokken of uitgevlogen, de dobbelstenen zijn niet allemaal goed gevallen.

Zie bijvoorbeeld het schilderij met de blauwe pruimen en de dameshandschoenen. De bijna uit hun velletje barstende pruimen vormen een gevaar voor de lelieblanke handschoenen, helemaal in combinatie met de scherpe rand van het verweerde kommetje. Wat zal er gebeuren ná het moment dat op het schilderij is vastgelegd? Waar gaat het allemaal toch heen …?

Maar het blijft mooi, want je wilt blijven kijken.

COMPOSITIE & TECHNIEK
Fijnschilderen. En soms met ‘losse toets’

Eerst de compositie, de intensieve start van elk nieuw schilderij. Het neerzetten en arrangeren van de objecten, bloemen en vruchten; het bepalen van de exacte posities aan de hand van lichtval, vorm en restvorm. Dan volgt het tekenen, zo exact mogelijk en in dunne lijnen. Vervolgens de onderschildering: sterk verdunde olieverf, meestal in omber en titaanwit. En daarna begint het opbouwen van het beeld, in vele lagen olieverf: van mager naar vet.

Kleuren mengen, juiste penselen gebruiken, het zoeken (soms in geheel verkeerde richting) naar het goede medium. Als afwisseling schilder ik nu en dan een stilleven met losse toets, met dikke lagen olieverf, paletmes en ‘dikke’ penselen.