STILLEVENS

STILLEVENS
Realisme.
In mijn composities rangschik ik mijn objecten secuur, met alle aandacht voor vorm, licht, ruimte en restruimte. Ik wil een schoon en rustig beeld waarin details goed tot hun recht komen. En het verhaal tot zijn recht komt.

Vergankelijkheid en de ongewisheid van het leven spelen een belangrijke rol in mijn werk. Zo verbeeldt het vaak terugkerende concept van het ‘verlaten ei’ de vraag naar de levensweg van het levende wezen dat het ei zojuist heeft verlaten. Ik zoek altijd naar het contrast tussen de intrinsieke schoonheid van oude en verweerde objecten en de frisheid van ongerepte vruchten of bloemen. Zie bijvoorbeeld het schilderij met de blauwe pruimen en de dameshandschoenen. De bijna uit hun velletje barstende pruimen vormen een gevaar voor de lelieblanke handschoenen, helemaal in combinatie met de scherpe rand van het verweerde kommetje. Wat zal er gebeuren ná het moment dat op het schilderij is vastgelegd? Waar gaat het allemaal toch heen …?

Met humor geef ik mijn werk een licht karakter. De goede kijker wordt vanzelf beloond.

COMPOSITIE & TECHNIEK
Fijnschilderen. En soms met ‘losse toets’.
Het tekenen van de compositie is een fijne maar intensieve start van elk nieuw schilderij. Het neerzetten en arrangeren van objecten, bloemen, vruchten, de exacte positie bepalen, de lichtval, de vormen, de restruimte. Dan volgt de onderschildering, meestal opgezet in omber en titaanwit (alkyd of acryl).

Het fijnschilderen is intensief. Ik bouw het schilderij in vele lagen olieverf op, een geduldig werk. Kleuren mengen, juiste penselen gebruiken, het zoeken (soms in de verkeerde richting) naar het goede medium. Als afwisseling is het heerlijk om zo nu en dan een stilleven met losse toets te schilderen, met dikke lagen olieverf, paletmes en ‘dikke’ penselen.